На сьогодні в готельному бізнесі не існує єдиної організації, що стандартизує готельні послуги і встановлює рівень готелю. Зазвичай цим займається національна асоціація готелів. Вона ж і стежить за дотриманням готелем пред’явлених вимог. Практика популярних з туристичної точки зору країн така, що більшість великих готелів намагається увійти в національну асоціацію, яка встановлює стандарти готелів і сертифікує їх приблизно за такими критеріями:
1 * – Стандартний двомісний номер має бути приблизно 8-10 кв.м. У номері шафа або вішалка, стільці, умивальник, дзеркало, по два рушники на кожного постояльця. Щоденне прибирання, зміна білизни повинна відбуватися кожні 7-8 днів, рушників – кожні 3-4 дні. Не менше двох ванних на поверх і один туалет не більше ніж на п’ять кімнат.
2 * – Все те ж саме, що в готелях 1 *, тільки зміна білизни проводиться кожні 6 днів. Туалет і ванна кімната зазвичай знаходяться в номері. У готелі також повинні знаходитися ресторан або кафе, а також пропонуватися варіанти харчування.
3 * – Починаючи з категорії 3 * і вище в кожному номері обов’язково повинні бути присутніми туалет і ванна кімната, туалетний столик, підставка для багажу, радіо і т.д. Номери більшої частини тризіркових готелів, за винятком найдешевших, мають телевізор, кондиціонер. Підлоги в них, як правило викладені плиткою. Зміна постільної білизни відбувається 2 рази на тиждень. Рушники міняють щодня. З парфумерного приладдя Вам запропонують лише мило. У деяких готелях можна взяти напрокат праску. На території готелю може розташовуватися: автостоянка, басейн (в курортних готелях) ресторан, перукарня, бізнес-центр, обмін валют. Персонал готелю одягнений у формений одяг, що має поділ по службах. КІМНАТИ від 10- 12 кв.м.
4 * – Все, що в готелях 3 *, плюс: як правило, міні-бар, індивідуальний кондиціонер, телефон, сейф, фен, шампунь, гель для ванної в кожному номері (видаються зазвичай в день заїзду). Щоденна зміна постільної білизни та рушників. Надаються такі послуги як прання, прасування, і чищення одягу (при цьому мінімальний час замовлення – доба). Прайс лист можна дізнатися на рецепції. В номер подається меню сніданку. На території готелю знаходяться: салон краси, спортивно-оздоровчий центр, оренда автомобілів, ТВ – салон, музичний салон, ігровий та конференц-зали, ресторан, сауна, плавальний басейн, і т.п. Площа кімнат, як правило, не менше 13 кв.м.
5 * – Те ж, що і в готелях 4 *, але на більш якісному рівні. А також іноді другий санвузол в номері і телефонний апарат у ванній кімнаті. Номери не менше 16 кв.м.
У готелях 4 * – 5 * передбачається наявність сьютів (апартаментів), декількох ліфтів, всіляких додаткових послуг типу пральні, хімчистки, подачі сніданку і пізньої вечері в номер, обміну валюти, виклику таксі, продажу газет, сувенірів і так далі.
Альтернативна класифікація готелів
У ряді країн існує альтернативна класифікація готелів
У Туреччині, наприклад, Ви можете відпочити в клубних готелях (Holliday Village), які діляться на:
HV1 – Готель клубної системи першої категорії з розміщенням в котеджах. Приблизно Відповідає 3-4х зірковому. Відрізняються гарною анімацією, великий зеленою територією, але номери невеликі.
HV2 – Клубний готель нижчою 2-ої категорії.
У Греції в окремих регіонах збереглося позначення готелів латинськими буквами:
De Luxe аналогічні 5* готелям
А – 4 * готелях – 4 + *
В – 3 * готелях – 3 + *
З – 2 * готелях
D – 1 * готелям
Відстань готелю від моря (пляжу)
Готелі розрізняються також за наступним критерієм:
1-ша берегова лінія – це готелі, розташовані безпосередньо на березі моря;
2-а берегова лінія – це готелі, між територією і пляжем яких знаходиться дорога або променад.
Міський готель – це готель, розташований в курортному місті в видаленні від берега моря (пляжу). Зазвичай туристи добираються до пляжу пішки або на автобусі.